Av en händelse och ren tillfällighet och med ett stort inslag av vansinne och totalt tillkortakommande om den egna förmågan köper jag ett renoveringsobjekt.
En Wasa 410 totalt rensad på inredning och med strukturella skador i kölpartiet. Det mesta finns i övrigt kvar som rigg, segel, instrument osv


Förre ägaren önskade en öppnare planlösning och sågade ut rubbet.
Det blev en öppnare planlösning men lite väl spartansk kanske.
Föröver är det också tomt. Det en gång så vackra teakdäcket är bortrivet och tusentals skruvhål gapar tomma som fågelungar i ett gigantiskt fågelbo och jag är fågelmamman som skall mata dom med epoxi.
Fritiden är härmed inbokad de närmaste åren och om allt går väl sker sjösättning våren 2011 och helt klar 2012.
Första steget är att riva ut bottenstockarna och plasta nya eftersom de gamla har delaminering i två skikt pga otillräcklig vätning av glasfibern. En skada som förmodligen inte gett sig tillkänna utan en riktig grundstötning. Detta var anledningen till att förre ägaren började riva i båten. Målsättningen är att bottenstockarna och samtliga huvudskott skall vara inplastade till Julen 09.
Men först måste skrovet tillfälligt isoleras utvändigt för plastningen kräver + 20 grader.

Fritiden är härmed inbokad de närmaste åren och om allt går väl sker sjösättning våren 2011 och helt klar 2012.
Första steget är att riva ut bottenstockarna och plasta nya eftersom de gamla har delaminering i två skikt pga otillräcklig vätning av glasfibern. En skada som förmodligen inte gett sig tillkänna utan en riktig grundstötning. Detta var anledningen till att förre ägaren började riva i båten. Målsättningen är att bottenstockarna och samtliga huvudskott skall vara inplastade till Julen 09.
Men först måste skrovet tillfälligt isoleras utvändigt för plastningen kräver + 20 grader.

Förre ägaren påbörjade detta arbete. Balkarna slutar tvärt vid soffkanten just där sandwichen börjar och är laminerade till innerlaminatet.
En konstruktion som jag ogillar eftersom krafterna inte leds ut i ytterlaminatet som enligt mitt förmenande bör ta hand om tryckkrafterna utifrån. Ny konstruktion blir ett bredare kölparti i 60 mm enkellaminatat med bredare kölbalkar laminerade till ytterlaminatet. Denna styrkeökning gör att balkhöjden kan sänkas med 50 mm vilket ger motsvarande höjning av takhöjden, vilket är befogat.

Dressed for succes ! Bottenstockarna är väck !
( OBS Jag har mask och skyddsglasögon på bilden, vackrare utan...kanske)
Heja Anders! Ska bli spännande att följa ditt projekt.
SvaraRadera// Magnus
Tjena lillebror!
SvaraRaderaMed din envishet (typisk Nilsson) går det säkerligen att ro detta projekt i land..hehe sjöss menar jag!
Lycka till!
Syrran
Hej Anders! Vi gjorde en liten glasfibersockel under kojsidorna som vi ställde dem på eftersom 410:an har så grunt kölsvin. Om det finns slagvatten så suger kojsidorna och inredningen upp det när båten luta på kryssen (regnar in i masttoppen). Det vore också bra att ha en liten brunn för en mindre länspump mellan kölfickorna. Glöm ej heller att kominucera kölfickorna mellan bottenstockarna(typ vp-rör el dyl) för annars får du svabba torrt på flera ställen varje gång du ska hålla torrt där.
SvaraRadera//Magnus
Tack för tipset Magnus, genialt enkelt !
SvaraRaderaHej Anders!
SvaraRaderaKul att se dina framsteg med projektet, jag är mkt imponerad!! Vi ägde en Wasa 410 "Tummen upp" mellan 1997-2002 och det är kanonbåtar. Ett tips på seriös och enkel fastsättning av 125liters vatten/diesel tankarna under sittbänkarna i salongen som jag snott av Wasavarvet i Södertälje är att plasta in 4st fästöron i skrovet per tank, klipp till några 30mm breda remsor av rostfri plåt och sätt 2st billiga vantskruvar på tankens topp...klart bara dra åt och du kan enkelt ta bort tanken för rengöring/rep när du vill.
//Magnus