måndag 25 oktober 2010

Det som inte får hända

Foto: Erik Sandin
Så har det hänt, det som inte får hända. På ett ögonblick gick båtar och båthus upp i rök. Detta hände ett par kilometer härifrån. Mitt fulla medlidande till de drabbade, lyckligtvis inga personskador.
Var på kurs "Räddningsman-egen säkerhet" när meddelandet nådde mig. Följande dag handlade om brand och brandskydd, gissa vem som var den frågvisaste eleven.
De grundtips jag fick och som jag gärna delar med mig av var:
Gasolflaskor förvaras i gemensam ventilerad stålkontainer.
Bensin (livsfarlig i kyla) förvaras inte alls i båthuset ( annan ventilerad stålkontainer).
Se upp med sladdvindor, använd bara helt utrullad annars kan det bli överhettning.
Alltid jordfelsbrytare.
Låt inte batteriladdare stå på när du inte är där.
Se upp med linoljeprodukter/ möbelpolish etc - självantändning ! Dränk i vatten och ta med !
Bryt alltid huvudströmmen när du inte är där.


1 kommentar:

  1. Nilsson

    Att du blev så klok (ofattbart har hört att lärare har 7 " pannben) det fick min svärfar i alla fall sig påpekat av en trumpen man när ordförådet tog slut.
    Men nog har du så rätt!!! Man förvånas att det inte är ett strängare regelverk på denna typ av förvaring.
    Fulla tankar.
    Gasolflaskor.
    Värmare eller batteriladdare med förmodligen sladdvindor som ej är utrullade.
    Jag tror inte att dessa påståenden är något unikum bland alla våra båtuppställningar.Borde vara krav på hur sådan förvaring skall gå till.

    SvaraRadera